Wiatr i Woda taas Varssavi EXPO XXI keskuses

Varssavi meremess Wiatr i Woda kolis tänavu pärast paariaastast seiklemist teistel äripindadel tagasi Varssavi EXPO XXI keskusse. Kokku 3 messihallis ja fuajees 8. märtsil avatud näitus jättis igati soliidse ning asjaliku mulje ja stüreenilõhnalisi värskelt poleeritud paate leidus igale maitsele. Nagu merehuviline näeb midagi põnevat igas sadamas, on külastamist väärt ka erinevate riikide meremessid – ka siis kui suuremad weltprimiere‘d mujal juba ära toimunud on.

Tegelikult teame meist vaid päevase autosõidu kaugusel paiknevast 40-miljonilise elanikkonnaga mereriigist Poolast üpris vähe. Teame, et Poolas valmistatakse väga suur osa Skandinaavias ja mujal Euroopas müüdavatest “soome”, “norra” ja muu “euroopa” paatidest ning et töökvaliteet on seal päris OK. Lisaks jõukamate riikide ettevõtetele allhanke tegemisele on poolakate paaditehased asunud ka oma kaubamärke välja arendama ja turundama, olles selles mõttes sarnased – noh näiteks saarlastega.

Tuleb märkida, et messil Wiatr i Woda neid “Made in Poland” “skandinaavia” ja “euroopa” paate eriti näha ei olnud. Kui, siis ikka oma turu jaoks tehtud brändid, küllap on “välismaa” paadid poolakatele liiga kallid. Meie jälle ei tea neist poola siseturu nimedest eriti midagi. Kui mõningad ekstravagantsused välja arvata, on poola paadidisain täiesti kaasaegne, konkurentsivõimeline ja ka ilus vaadata.

Mis silma torkas, on asjaolu, et poolakad panevad suurele paadile pigem minimaalse soovitusliku mootori. Regalit, Chaparrali ja teisi ameeriklasi muidugi ümber ehitama pole hakatud, kuid rippmootoriga versioonide puhul ei ole küll Skandinaaviale, Lääne-Euroopale ja USA-le omast liialdamist märgata. Ka näiteks Parkeri lipulaev, 33-jalane Monaco oli Varssavi messil väljas vaid 2 x 300 hj rippmootorikomplektiga. Monacost mõõtmete poolest veelgi suuremad ujuvad suvilad aga olid varustatud vaid 30 hj mootoritega. Arvestades nende suurt seinapinda saab nendega tõenäoliselt liikuda vaid tuulevaikse ilmaga.

Palju oli Varssavis näha ka väikseid konsooliga mootorpaate, nii alumiiniumist, GRP-st kui rotoplastist. Võimalik, et väikeste paatide populaarsus tuleneb peale poolaka kokkuhoidliku mõttelaadi ka Poola suurest sisevete võrgustikust. Huvitavat lahendust tutvustas Wild River Hornet. Lamedapõhjaline, sisemootori ja jetiga kahekohaline alumiiniumpaat kihutas esitlusvideol vaid paarikümne sentimeetri sügavuses kärestikus, ületas jõkke kukkunud puutüvesid ja vahepeal ka jupi kuiva maad. Ei taha mõelda, mis seal turbiinis sel ajal võis toimuda. Kuigi kes teab, ehk oligi gaas just sel otstarbel põrandale pedaali alla viidud. Et saaks vajadusel kiiresti pöörded alla lasta. Või siis kuivamaa-hüpete ajal kahe käega rooli hoida.

Rõõm oli Varssavi messil nii palju purjekaid näha – alates ventilaatoriga Optimisti-simulaatorist ning lõpetades ainult pildina väljas olnud kahemastilise Fryderyk Chopin’ga. Suurte olümpiaambitsioonidega endises idabloki riigis on säilinud tugev riiklik sportpurjetamissüsteem ning see mõjutab lisaks aktiivsele võistluspurjetamisele ka vaba-aja ning matkapurjetamist.