Tekst: Jaano Martin Ots
Fotod: Tobias Tikenberg, Jaano Martin Ots

Tavaliselt valivad paadiehitajad oma uudistoodete proovisõiduks mõne mõnusa tuuletu suvepäeva, et osalejatel tekiks positiivne elamus ja fotograafid saaksid säravaid pilte. Seiklusturismiettevõtet veematkad.ee juba 20 aastat vedanud Indrek Herman aga kutsus sõbrad ja muidu huvilised Piritale oma uut paati testima sombusel jõuluajal. Neile kes pühasid paadisõiduks liiga pidulikuks pidasid, toimusid kordussõidud jaanuari alguses.

Osalesin proovisõidul uusaasta ja kolmekuningapäeva vahelisel hämaral ajal. Jääd-lund eriti palju ei olnud, kuid muud Eestimaa talve mõnud olid eeskujulikult esindatud. Juba kuid kestnud vihm tegi mõneks tunniks pausi ja paar heledamat sinist laiku taevas andsid mõista, et kuskil võis keegi isegi päikest näha. Lõunatuul oli siiski vinge ja terav, mistõttu Pirita TOP slipile jõudes oli esimene tunne üpris hõre. Muidugi mitte paadi, vaid ilma tõttu. Tormikate alla läksid kõik käepärast olnud riietusesemed. Paadi veeskamine, korda seadmine ja reisijate pardale võtmine kulgesid sellegipoolest mõningate külmavärinate saatel.

Kehvades oludes kergelt treilerdatav

Kuigi kogupikkust on WM Riveril üle 9 meetri, sujus lamedapõhjalise paadi vettepanek kiirelt ja lihtsalt. Ülestõstetud mootoriga vajab see alus ujumiseks vaid pisut üle 30 cm vett ning selle saavutamiseks ei pea treilerit ja autot liiga sügavale uputama. Sellega ettevalmistused praktiliselt piirdusidki, ei läinud 5 minutitki. Ekraanidelt katted maha, massilüliti sisse ja „kliente“ etendama kutsutud noored merehuvilised pardale. Kui 300 HP Suzuki V6 käima mürtsatas, hakkas külm ununema. Paadijuht Marko õpetas huvilistele ankrusõlme kasutamist – ka niinimetatud „piraadisõlm“, mille saab teisest otsast tõmmates otse pardalt lahti päästa, ilma et peaks ise kaile ronima.

Ühistranspordivahend, mis veab näo naerule

Ägeda välimusega värvikirev paat, rõõmus seltskond ja meeldejääv sõidukogemus juhtisid tähelepanu külmetavatelt ihuliikmetelt nii hästi kõrvale, et hämar ilm, tüütu uduvihm, nullilähedane temperatuur ja vinge tuul ununesid juba proovisõidu esimestel minutitel. See paat on loodud tuju heaks tegema. Üldiselt on paadi käik pehme, sujuv ja stabiilne, nagu nii suurest ja lamedast alusest võibki oodata. Kuna reisijate turvalisus ja mugavus olid selle paadi ehitamisel esimesed põhinõuded, saab sellega sõita väga rahulikult,  kõikumata ja raputamata – kui just tormiga suurde merelainesse ei kipu. Kui kipper aga gaasi vajutab, lähevad näod naerule nii reisijatel kui meeskonnal. Aga sellest pisut hiljem juba pikemalt.

Ühistranspordivahendiks võib WM River’t vist nimetada küll. Roolikonsoolist ettepoole jäävad 5 pingirida mahutavad kuni 20 reisijat, siinidel liigutatavad ning ükshaaval teisaldatavad istmeread võimaldavad moodustada ka mitmesuguseid reisijate- ning kaubaveo kombinatsioone, võtta pardale näiteks ATV, ekspeditsioonivarustuse või reisiseltskonna jalgrattad.

Erinevalt tavapaatidest, kus reeglina leidub mitmesuguse mugavusastmega istmeid, on WM Riveri reisijakohad kõik sarnased – keegi ei pea istuma selja või küljega sõidusuunas ega kükitama kalakasti kaanel. Kui, siis ehk on esimeses reas istujatel pisut parem vaade, kuid selle eelise tasalülitab kohustus teiste reisijate eest sõidutuult ja pritsmeid püüda. Ning 300 HP Suzuki garanteerib, et soovi korral saab selle paadiga nii tuult kui pritsmeid päris vägevalt.

Hea manööverdavus tõstetud mootoriga

Tugev tuul hakkas paati mere poole kandma ja tuleb tunnistada, et kuigi pardal oli üsnagi kaalukas reisiseltskond, oli madalapõhjalise paadi külgtriiv päris kiire. Arusaadav, võrreldes kõrge vabapardaga pole paadil süvist ju ollagi ja ka kiil on rohkem moepärast. Õnneks on paadil nupukalt paigaldatud mootor, mis aitab triiviga tõhusalt võidelda. Süvise vähendamiseks paigaldatud mootori hüdrolift võimaldab tõsta sõukruvi lausa poolenisti veest välja, samas kui mootori enda trimm jääb ikka „alla“ ehk mootori jalg vertikaalasendisse. Sellises asendis mootoriga on paat ikka veel juhitav, kuigi suur osa jõudu läheb vee vahustamisele.

Paadil pole vööripõtkurit ja lameda põhjakuju tõttu vajaks selle paigaldamine ka päris tublisti täiendavat ehitamist. Manööverdamisvõime on WM River’l aga sellegipoolest väga hea. Rooli ja käigu nobeda kasutamise korral saab paadi praktiliselt ühe koha peal ümber pöörata, lameda põhja tõttu liigub paadi ahter päris kenasti külg ees ja eriti hästi on seda tunda, kui tagurpidikäigul rool pardasse välja keerata. Paberil on olemas ka WM River 9 kahe mootoriga variant, mis manööverdamist ja seda eriti just madalas vees kindlasti veel oluliselt lihtsamaks teeb.

Käigu lülitamise pauku polnud suure ja raske paadi juures eriti tunda, kuid gaasi andmist küll. 300 hobujõudu liigutasid paati ootamatult kergelt ning manööverdamine sujus isegi tugeva tuulega päris pehmelt.

Rabavalt erilised sõiduomadused

Pinnapealsel vaatlusel on WM River harjumuspärasest pisut hoogsamate joontega open bow tööpaat, ka teistel tootjatel leidub sarnaseid kombineeritava kaubaruumilahendusega ning laia vööriga veesõidukeid. Kuid kui koleeriline disain välja arvata, asub selle aluse peamine eripära allpool veeliini.

River9 peamiseks eripäraks on säärase reisijate või kaubakoguse juures miinimumini viidud süvis, mille saavutamiseks on paadi põhi nii lame, et suure mere kaptenid vangutavad pead – ei selline laineid lõika. Jõe-, soo- ja järvekiprid aga noogutavad tunnustavalt: just niisugust ongi mätaste vahel ja üle ujutatud heinamaadel sõitmiseks vaja! Lai paat ja lame põhi tagavad lisaks väiksele süvisele, et paadi parras kannab hästi. Paat ei kõigu ka siis kui paar-kolm tsentneri raskust kodanikku korraga samast pardast paati astuvad.

Põhiline lõbu algab aga siis kui gaasi vajutada. Paadil pole tõusuliiste, kuid nii lameda põhja puhul pole nende järele ka mingit vajadust. Tõusuliistude puudumine jätab vähemalt võimaluse kujutleda, et lainete löögid on tänu siledale põhjale pisut pehmemad. Käiguomadustele mõjub sile ja lame põhi aga hästi. Ka täislastis paat tõuseb mängleva kergusega glissi juba 7-8 sõlmelise kiiruse juures. Glisseerimise piir on nii sujuv, et aru saamiseks, kas paat ujub või libiseb, tuleb ahtrisse vaatama minna. Automaatne trimmisüsteem hoiab paadi stabiilsena ka tugeva külgtuule või reisijate ühte pardasse kogunemise korral.

WM River kiirendab ka lõppkiiruseni sujuvalt ning pehmelt, märkamatult jõuab täislastis alus 35 sõlme juurde. 5 reisijaga pardal saime kiiruse ka üle 40 sõlme, kuid eks iga asi tahab harjutamist. Mootor alles sisse sõitmata ja päris õiged trimmivõtted vajavad ka veel avastamist.

Proovisõidupäeval oli Tallinna lahel tugev lõunatuul. Laine oli seetõttu madal kuid terav ning suure laine katsetused jäid mõneks teiseks korraks. 0,4 m kõrgust tihedat lainet WM River 9 veel õieti ei tundnudki, alumiiniumpaatidele tüüpilist kolinat oli kuulda vaid teatud kiiruse ja kursiga vastu lainet sõites. Kiiruse kasvades aga suurenes ka stabiilsus ning lainete lööke polnud enam tunda ega kuulda.

Sõiduvõtted nõuavad harjutamist eriti kurvide puhul. Paadi lame põhi, tõusuliistude, astmete ja uimede puudumine panevad ahtri nii mõnusalt läbi libisema ehk driftima, et lapsepõlv tuleb meelde. Noh, nagu iga poisi unistus – tagaveolisega lumerajal. Sõltuvalt kiirusest ja pöörderaadiusest võib ahtri läbilibisemine avalduda vaevumärgatava nurgana paadi pikitelje ja sõidukursi vahel, aga see võib olla ka lõbus külg ees kihutamine suure pritsmepilve saatel. Võimaluste rohkust lisavad mootori lift ja trimm, mida omavahel kombineerides saab tuunida paadi kurvides erinevalt käituma. Otsekursil kihutamiseks kõrgeks trimmitud mootoriga järsult kurvi minnes võib juhtuda, et sõukruvi saab õhku vahele, hakkab kaviteerima ning veojõud väheneb. Mis ahtri läbi libisemist veidi vähendab, on negatiivse kaldega kimm, kuid järskude kurvide tempokal läbimisel kipub tee ikka libe olema. Ühesõnaga, avastamisrõõmu jagub selle paadi juures pikaks ajaks.

Eriline paat erilisele tellijale

WM River 9 (R+L) pole tavaline paat mitte üheski mõttes. Seda ei pakuta luksuspaadiks, perepaadiks, sportsõidukiks, kalastusvahendiks ega universaalpaadiks. See paat on mõeldud sisevetel ja rannikumerel seiklusturismi või reisijateveoga tegelevatele ettevõtetele ja inimestele, kel vajadus seiklemisega sarnanevatele tegevustele tugiteenuseid pakkuda. Sobib ka oma soojärve saarel või kärestikulise jõe ääres asuvasse suvilasse ehitusmaterjalide vedamiseks.

Eestis seostub jõematkamine rohkem soosaarte, roostiku ja sääskedega, kuid näiteks Riia või Peterburi kanalitele ja kesklinna jõekohvikute kai äärde suudab kujutluspilt WM River 9 paigutada küll. Rääkimata Euroopa arvukatest siseveeteedest.

Lame põhi annab WM River’le veel ühe suure eelise – ka päris viisaka kruiisikiiruse juures ei ole selle paadi ahtrilaine nii suur, et paneks kaaspaadimehi või kallastel kalastajaid rusikatega vehkima. Ühesõnaga, saab kiiremini sõita ka tiheasustusega aladel ja linnades.

Veealused tuled teevad paadi ka öisel ajal kaldal jalutajatele vaatemänguliseks pildiks, lennukat disaini ei pea häbenema ei tühjadel tulvaveeväljadel ega city kohvikute paadisildade ääres.

Ah et miks pealkirjas oli „märg unistus“? Sest sel paadil puuduvad nii katus kui tent. Kui roolimees otsustab reisijate lõbustamiseks mõned vallatumad kurvid võtta ja oma ahtrilainetest läbi sõita, saavad kõik dušši võtta. Isetühjeneva kokpiti tõttu pole see paadile muidugi mingi probleem.

WM R9 kontseptsiooni ja teostuse autor Indrek Herman:

„Olen 20 aastat veematkade korraldamise ning seiklusturismiga tegelenud. Ilmselt pole olemas veesõidukit, millega me juba ei oleks proovinud turiste lõbustada. Kõik mis ujub, on mingil hetkel meie teenustest läbi käinud: kanuu, kajakk, kummipaat, raftinguparv, purjejaht, SUP, jõekatamaraan, parvsaun, RIB, amfiibauto ja nii edasi. You name it, mina ütlen millal see oli. Sõidetud on kõikvõimalikel veeteedel alates soojärvedest ja kärestikulistest mägiojadest kuni avamereni. Kõige populaarsemaks on osutunud siseveed ehk jõed-järved ning Eestis on neid vägagi rikkalikult.

Turistide eelistustest – ja nende muutumisest – on 20 aastaga tekkinud päris hea ettekujutus. Tänapäeva inimesel on kiire. Varem kestis paadimatk mitu päeva, nüüd tahetakse 2-3 tunniga kohal olla ja järgmise atraktsiooni peale minna. Veetee kõrval peab leiduma midagi ägedat näha või siis peab sõit ise olema närvekõditav elamus. Keegi ei viitsi väiksel kiirusel tundide kaupa kulgeda ning roostikku või lagedat vett vahtida. Põnevust, kiirust ja adrenaliini on vaja, kuid kõik peab jääma turvalisuse piiresse. Tsivilisatsiooni hüvedest ei või eemalduda kaugemale kui tund-kaks. Avamere suuri laineid eelistatakse vaadata nutiekraanilt.

Jõudsin järelduseni, et meie tööks sobivat paati polnud olemas. Oli vaja ehitada sõiduk, millega saab suurt seltskonda madalaveelistel veeteedel kiiresti, mugavalt ja turvaliselt transportida. Ja mis näeks välja nii äge, et turistid tahavad endast koos sellega selfie teha.“

Nii sündis WaterMate River 9, just selline, nagu seiklusturistide sõidutamiseks vaja. Aga sobib hästi ka ekskursioonipaadiks, sukeldumiseks-snorkeldamiseks, kalastamiseks või kaubaveoks.

  • Mahukas: võtab peale kuni 20 inimest ja kõik istekohad on võrdsed: „tourist class“
  • Multifunktsionaalne: istmed siinidel, saab tekitada vajaliku suurusega kaubaruumi
  • Turvaline: stabiilne, ei kõigu ega lähe kreeni ka siis kui reisijad ühte pardasse lähevad
  • Manööverdab hästi ja sõidab kiiresti: kuni 75 km/h (40 knots)
  • Sõidab madalas vees: lame põhi ja liftiga outboard (draught without engine: 0,32 m)
  • Tugev: põhi 6 mm alumiinium, võimeline randuma ilma sadamata rannikul
  • Landing-funktsiooniga vöör: saab transportida ATV-d, ratastooli või kaupa
  • Ahtrilaine on väike – saab kiiresti sõita ka asulates ja teiste paatide läheduses
  • Lihtsalt treilerile tõmmatav ja maismaal transporditav: kuni 3,5 t haagisele
  • Boonus: LED põhjavalgustus: paat näeb äge välja ka pimedas ja reklaamib end ise

Jah, sel paadil on ka puudusi. Ümbermaailmareisile või offshore-safarile minekuks peab valima hea ilma, sest paadi põhjakuju teeb suures lainetuses kiiresti sõitmise ebamugavaks. Seetõttu pole ka juhi ja navigaatori istmete vedrustusse ülemäära investeeritud, kõrge merega sõites on ühtviisi halb nii reisijatel kui meeskonnal.

Tehnilised andmed:

LOA (length)= 9,18m
BOA (width)= 2,90m
LWL= 8,47m
BWL= 2,81m
Süvis = 0,32m (täislastis, mootorita)
Kõrgus = 2,4 m
Kogukõrgus = 2,82m
Tühimass = ~1560kg
Täismass maksimum = ~3860kg
Kütusepaak = ~400 L
Max mootorivõimsus = 300hp
Max kiirus = 40+kn

Disainer: Tanel Kukk, Kukebox OÜ
Tootja: Eysysla Yard OÜ (Aluventure)
Kontakt: Water Mate Boats