Saare Paat asus tootma oma seni suurimat jahti

SUUR JA VÄIKE ÜHEKORRAGA: Valmivate jahtlaevade külje all seistes paistavad need üsna suured. Peeter Sääsk naerab, et kuidas võtta – kui suur on suur ja kui väike on väike? Foto: Tambet Allik
SUUR JA VÄIKE ÜHEKORRAGA: Valmivate jahtlaevade külje all seistes paistavad need üsna suured. Peeter Sääsk naerab, et kuidas võtta – kui suur on suur ja kui väike on väike? Foto: Tambet Allik

Veel enne, kui Saare Paat oma uue mudeli – Saare 46 – ehitusega algust tegi, oli sel ostja olemas. Pelgalt jooniste põhjal leidis ostja Saare Paadi suurima jahi endale sobiva olevat.

Kui aeg-ajalt on liikunud kõlakad, et Saare Paadil tööd napib, siis tegelikult käib seal töö täiega. Ühekorraga on käsil neli jahti – kolm neist Saare 38 ja üks Saare 41. Omanikud on neil juba olemas – sakslased. Kohe läheb aga suur töö lahti täiesti uue mudeliga – Saare 46. Selle vorm on juba valmis.

Veel luksuslikum lahendus

Saare 46 on ettevõtte juhatuse liikme Peeter Sääse sõnul nende seni suurim jaht. Nagu selle mudeli nimi ütleb, on jahtlaeval pikkust 46 jalga.

Müügileping on sõlmitud ning kui jaht maikuus kukkuvaks tähtajaks valmis saab, seilab see oma peremehega Taani. “Praegu tellime materjale ja järgmisel nädalal alustame kere ehitusega,” kinnitas Sääsk.

Saare 46 on Saare Paadi oma tooteperekonnast. “Sarnase stiiliga, sarnaste materjalidega, aga kuna ta on suurem, siis on võimalik teha veel muid, luksuslikumaid lahendusi,” rääkis ettevõtte juhatuse liige.

Sääse sõnul pole tegelikult olnud nii suurt ja kallist asja pelgalt jooniste põhjal müüa sugugi lihtne. “Pead oma ausate silmadega selle kliendile maha müüma,” naeris ta. Midagi ebaharilikku selles siiski pole, sest ettevõttel on piisavalt soovitusi oma senise toodangu näol.

“Klient, kes tellib nii suure jahi jooniste ja seni tehtu põhjal, peab ka ise olema natuke seiklushimuline,” nentis Sääsk. “Teatud määral vastutasuks saab ta osaleda tootearenduses, saab tulla oma ideedega ning see on kliendile suur elamus.” Üks osa paketist, mida kliendile pakutakse, ongi see, et ta saab külastada tootjat, näha tootmisprotsessi ja sõna sekkagi öelda.

Kuigi laevaehitajate jaoks on käimas nn messihooaeg – oktoobri lõpus algab nt suur Hamburgi mess ja alles lõppes Southamptoni oma –, siis päris nõnda öelda ei saa, et töös olevatele jahtidele leiti ostjad just messidelt.

“Messidel luuakse kliendiga esimene kontakt, seal on toode näha ja meie oleme näha. Kuid tavaliselt on müügiprotsess pikk – suhtlemine kliendiga käib vähemalt pool aastat,” rääkis Sääsk. “Kui meil hästi läheb, siis otsustab ta osta, ja kui nii hästi ei lähe, siis ta lükkab ostuotsuse edasi.”

Ka eile oli Saaremaal üks parasjagu valmivate jahtide omanik Saksamaalt, kes käis oma tulevase merealuse ehitamist vaatamas. Temaga oli Saare Paadil esimene kontakt jaanuaris Düsseldorfi messil. Otsuseni see jaht ikkagi osta, jõudis ta juuli lõpus.

Asjad pole üldse hullud

See, et neli jahti parasjagu ühekorraga töös, on väikelaevaehitaja jaoks täiesti normaalne nähtus. “Tegelikult peaks 4–5 jahti korraga olema, et oleks hästi,” märkis ettevõtte juht. “Mis tõsi on, on see, et majandussituatsioon meie ümber ei ole kindlasti kiita. Kui majanduses midagi ärevat toimub, siis luksus- ja elustiilikaupade ostmisega tõmbavad inimesed ikka tagasi,” nentis Sääsk. Era­isikutele jahtide tootjad on turul toimuva suhtes väga tundlikud.

Päris nii hulluks pole asjad Saare Paadi jaoks läinud, et ettevõttel tulnuks vahepeal üldse ilma tööta istuda.

“Aga mõningaid selliseid hetki on vahel olnud, kus kõigile meestele pole tööd anda,” möönis Peeter Sääsk. Siis on tulnud kombineerida, et kõik oleksid ikkagi rahul ja poleks vaja kedagi koondada.

Saksamaa on muutunud peamiseks turuks

Värske majandusaasta aruande andmeil on enamik Saare Paat AS-i kliente keskmisest jõukamad inimesed, kes oma ostuotsustes lähtuvad paljuski börsidel toimuvast. Ettevõtte toodangu peamiseks turuks on muutunud Saksamaa. Saare kaubamärgi tuntuse kasvu on aga tunda ka Suurbritannias. Samas on Saare Paat pühendunud aktiivsele uute turgude otsimisele. Mullu taasalustati jahtlaeva Saare 46 arendustöödega.

Väikelaevaehitaja Saare Paat asutati 1993. aastal. Ettevõte valmistab klaasplastikust kõrgkvaliteetseid, tellija erisoovidele kohandatud jahtlaevu ja kaatreid.

Ettevõtte juhtkond on oluliseks pidanud ja jätkanud Saaremaa kui väikelaevaehituse keskuse piirkonna mainekujundust ning rahvusvahelistes teadus- ja arendusprojektides osalemist. Koostöös Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse ja Eesti väikelaevaehituse liiduga on osaletud mitmetel ühisturunduse üritustel ja rahvusvahelistel paadimessidel Soomes ja Saksamaal.

Saare Paat jätkas osalemist fp7 programmi raames rahvusvahelises konsortsiumis väikelaevaehituses adaptiivsete materjalide kasutusvõimaluste uurimiseks. Osaletakse aktiivselt Eesti väikelaevaehituse liidu töös. Jätkub ka koostöö Kuressaare ametikooli ja TTÜ Kuressaare kolledžiga ning väikelaevaehituse kompetentsikeskusega. Nii Eesti kui ka välisriikide väikelaevaehituse erialade üliõpilastele pakutakse praktikavõimalusi.

Autor: Kertu Kalmus, Saarte Hääl: Saare Paat asus tootma oma seni suurimat jahti