Paadilaine-surf kogub fänne

Wakeboarding ehk veelauasõit on olnud Eestis populaarne juba paarkümmend aastat, veesuusatamine mitu inimpõlve. Algselt tavaliste mootorpaatide, hiljem aga ka spetsiaalpaatide järel on läbi aegade veetud mitmesuguseid veelõbustusvahendeid ning sageli oli see tuulevaiksete päevade asendustegevus tuule- ja lainesurfi harrastajatele. Mõne aasta eest hakkas maailmas levima uus harrastus, surfamine mootorpaadi ahtrilainel – wake-surf.

Paadilaine-surf ehk wake-surf  erineb vanakooli veesuusa- ja veelauasõidust eelkõige selle poolest, et laual liueldakse ilma veoköiest kinni hoidmata, köit kasutatakse ainult vee peale tõusmiseks. Sõitjat viib sarnaselt päris merelainel surfamisega edasi laine jõud, laudur lihtsalt liugleb kõrgest lainest alla. Vajaliku kõrguse ja kiirusega laine aga tekitab spetsiaalselt selleks otstarbeks disainitud mootorpaat. Paari sellist õnnestus enne sügist ka katsetada ning ühega koguni wake-surf’i proovida.

Ebasümmeetrilise kujuga ahtrilaine

Veoköieta surfamiseks sobib kõrge ning selge laine, nagu seda on enne rannale jõudmist murduma hakkav merelaine. Mõte surfamiseks paadi ahtrilainet kasutada tekkis veesportlastel juba ammu, kuna see laine ei saa otsa ega jookse randa. Probleemiks oli, et tavapaadi pikk, kiilukujuline ning säbruliste servadega ahtrilaine surfamiseks ei sobi. Ka seni wakeboarding’uks kasutatud sirge veovõlliga veespordipaatide ahtrilainet ei olnud kuigi tõenäoline wake-surf’i sõiduks sobivaks trimmida. Seepärast asutigi otsima uusi lahendusi, nagu näiteks Regali spetsiaalselt disainitud RX Surf 2100, 2300 ja 2500. Proovisõidu tegime RX Surf’i 23-jalase mudeliga. Neil paatidel tekitatakse wake- surf’iks sobiv kõrge ja ebasümmeetriline laine ballastipaake ning trimmiplaate kasutades. Lisaraskus surub paadi sügavamale vette ning trimmiplaadid annavad paadikerele just sellise kaldenurga, et lainelauasõiduks sobiv laine tekib soovitud poolele. Nii ballastipumpasid kui trimmiplaate juhitakse multifunktsionaalse puutetundliku ekraani abil ning see on imelihtne. Kui wake-surf’i režiim on aktiveeritud, hoolitseb ülejäänu eest juba pardaarvuti.

Uus mootor ja uudne veojalg

RX Surf paatide jõuallikaks on uus 5,3 liitrine alumiiniumplokiga Volvo Penta V8 bensiinimootor, mis arendab vastavalt mudelile 300 või 380 hj. Suuremate laevade IPS-veoseadmetest tuttav ettepoole suunatud sõukruviga dual  prop veoseade võimaldab nii paremat manööverdavust kui ka täpsemat mootori trimmi. Ettepoole suunatud sõukruvi saab kätte puhta keeristeta veevoolu. Mootori heitgaasid suunatakse vette veojala tagaosas asuva ava kaudu, nii et needki ei saa propellerite tööd takistavaid gaasimulle tekitada. Selline veojalg hoiab paadi täpselt paadijuhi valitud trajektooril ning trimmimisega on võimalik paadi ahtrit suurema laine tekitamiseks veelgi sügavamale vedada. Lisaväärtuseks on, et ettepoole suunatud sõukruvi jääb veesportlasest eemale ning vähendab oluliselt vigastuste ohtu. Ettepoole suunatud sõukruvil on ka üks puudus, selline veoseade on kokkupõrgetele küllaltki tundlik. Tootja kinnitab küll, et veojalal on põhja või kivisse sõitmise puhuks olemas kaitsev lahendus, mis jala avarii korral üles paiskab. Kuid raske paadi ja suure kiirusega kivisse sõitmisel on veoseadme vigastused paratamatud, nagu ka traditsioonilise tahapoole suunatud sõukruviga mootorijala korral.

Esimene wake-surf’i proov

Mõnevõrra veelaua ning surfamisega kokku puutununa oletasin, et ka wake- surf’is ei tohiks midagi keerukat olla. Veoköis on lühem, sõidukoht paadi ahtrile lähemal, laud strapless ehk sidemeteta. Lauaga vee peale tulek on sarnane tavalise veelauaga, nagu ka laua kursile seadmine ning ootamine, kuni paat õige kiiruse kätte saab ja laine õige kuju võtab. Ning siis läheb lõbusaks. Lainest alla sõites hakkab laine jõud laudurit edasi lükkama ning veoköis muutub lõdvaks. Kui sobiv lainest laskumise nurk leida, võib veoköie sootuks käest lasta ning sõita ainult laine jõul. Esimestel katsetustel see siiski nii lihtne ei olnud, kuna pärast veoköie loovutamist ei ole eksimuse korral enam millestki kinni haarata. Kuid lainest alla sõitmise tunne oli üsna samasugune nagu merelainel surfates. Ja see laine ei saanud otsa. Iga asi vajab harjumist, kuid ka esialgu sekundites Paadilaine-surf ehk wake-surf  erineb vanakooli veesuusa- ja veelauasõidust eelkõige selle poolest, et laual liueldakse ilma veoköiest kinni hoidmata, köit kasutatakse ainult vee peale tõusmiseks. Sõitjat viib sarnaselt päris merelainel surfamisega edasi laine jõud, laudur lihtsalt liugleb kõrgest lainest alla. Vajaliku kõrguse ja kiirusega laine aga tekitab spetsiaalselt selleks otstarbeks disainitud mootorpaat. Paari sellist õnnestus enne sügist ka katsetada ning ühega koguni wake-surf’i proovida. mõõdetavad hetked liuglemist annavad suurepärase tunde. See ongi päris surf! Ainult et lainet teeb paat. Kui sõitjal tekib soov minna üle ahtrilaine teisele poole, tarvitseb vaid paadijuhile märku anda. Üks vajutus puutetundlikule ekraanile ning trimmiplaadid suunavad aluse teisele poole kaldu. Kõrge nõlvaga ja selge surfilaine moodustub teisele poole ahtrilainet.

Kirsid tordil

Regali RX perekond paistab silma ka mõningate ekstravagantsete lisadega. Et täis ballasttankidega raskes lastis paat paigalt võttes vööri liialt üles ei lükkaks, kompenseerib pardaarvuti „quick  launch“ funktsioon stardihetkel paadi asendit trimmiplaatidega. Puutetundlikult ekraanilt juhitav kiirusepiiraja võimaldab seada maksimumkiiruse, mida süsteem iseseisvalt hoidma asub. Lauduri veest välja tõmbamisel saab paadijuht kasutada mootori kogu võimsust, kuid niipea kui paat on saavutanud etteantud kiiruse, gaasihoob enam ei toimi ning laudurile sobiv kiirus peenhäälestatakse puutetundlikult ekraanilt. JL Audio võimas helisüsteem on mõeldud eelkõige padi taga surfajale, kuid helitugevuse reguleerimine on lisaks raadionuppudele seotud ka gaasihoovaga: mida rohkem gaasi vajutad, seda valjemaks läheb muusika. LED-tuled paadi ahtris näitavad, kumba pardasse paadijuht parasjagu sur%laine suunab.

Samas võib RX Surf rahulikult vedada ka vanakooli veesuuska või veelauda, sel juhul jäetakse wake-surf’i lainet tekitav trimmiplaatide kombinatsioon lihtsalt sisse lülitamata ning vajadusel vähendatakse ballasti kaalu. Ning kui ballastpaagid päris tühjaks pumbata, käituvad RX Surf paadid nagu täiesti harilikud avatud vööriga daycruiser’id, millega võib minna kasvõi kalale.

Omaette teema on, kuidas Volvo jõudis ettepoole suunatud sõukruviga sisemootorilahenduseni, kuid sellest järgmisel korral

Tehnilised andmed: Regal 2300 RX Surf

  • Pikkus: 7,3 m
  • Laius: 2,5 m
  • Süvis: 0,9 m
  • Kaal: 1 941 kg
  • Ballast (3 flexitank’i): 680 kg
  • Reisijaid: 10
  • Mootor: Volvo Penta 5,3 V8 Gen 5 300 hj
  • Tippkiirus: 40 sõlme

Autor: Jaano Martin Ots
Fotod: Jaano Martin Ots, Lyn Laidsaar-Kõllo