Esmaesitlus ja proovisõit: soliidne kuid säästlik Grandezza 37

Grandezza 37 CA 2018

Suve lõpul peetud Helsingi ujuval paadinäitusel Uiva/Flytande esitles Finnmaster  Boats oma Grandezza mudelisarja uusimat alust 37 CA. Alus on viisakas kompromiss luksusega eputamise ja praktilise säästlikkuse vahel. Seda paati ei pea häbenema ei liigse tagasihoidlikkuse ega ka ülemäärase priiskamise pärast. Enne ujuvat meremessi oli paadiajakirjanikel võimalus uue alusega Helsingi saarestikus proovisõitu teha.

Tekst ja fotod: Jaano Martin Ots

Heast paadist on halb kirjutada

Järjekordset proovisõidulugu kirjutama hakates olen alati pisut kimbatuses. Tavapärast keskmist kiidulaulu nagu ei tahaks ja ei viitsiks kokku klopsida, mingit põrutavat või enneolematut uudist tänapäevase tavalise paadi juures reeglina ei ole ning midagi otseselt halba või laiduväärset värskelt tehasest tulnud paadi juures enamasti ka ei leia. Suurte paatidega on lugu pisut nagu majadega – nad on päris paljudest erinevatest süsteemidest kokku pandud keerukad ja komplekssed asjandused, alati on uue paadi juures üht-teist häälestada või korrastada, rääkimata omaniku soovidele vastavalt tehtavatest ümberehitustest või lisavarustusest. Neid pisipuudusi ei saa konkreetse mudeli või paaditehase peale üldistada.

Disainerid, insenerid ja ehitajad on palju päevi kõvasti tööd teinud, tulemusi on korduvalt testitud, katsetatud ja vajadusel paremaks lihvitud. Tuttavad paadiehitajad on öelnud, et hüdrodünaamikas on kõik juba leiutatud. Paadimaailma uuendused on seega kõik rohkem moe või kasutusmugavuse valdkonnast. Aga tobe oleks ju hakata uue kujuga akendest, parema haardega topsihoidjatest või ergonoomilisematest istmetest uudislugu punnitama. Seepärast saigi käesolev lugu pisut rohkem nagu reisikiri ühest külaskäigust Tallinna naaberlinna. Ja et reisil oli üheks liiklusvahendiks ka uus Grandezza 37, lisas ilusale suvelõpusõidule ainult positiivseid emotsioone juurde. Hea paat, mis siin rääkida.

Mis kehvalt  algab, võib hästi lõppeda

Proovisõidupäev algas mulle isiklikult kehvasti. Startisin Kuressaarest, kui pidu paremates lokaalides alles hoogu kogus ja lahkusin Saaremaalt esimese parvlaevaga. Kuigi Virtsus näitas Waze, et peaksin isegi kiiruspiirangutest kinni pidades piisava ajavaruga sadamasse jõudma, läks see varu Tallinna üleskaevatud liikluses kaotsi. 90-sekundiline hilinemine check-in’i tähendas kena välimuse, kuid kalgi suhtumisega teenindajaisiku sõnul, et ma võin Helsingisse minna kuidas ise tahan, ainult mitte selle laevaga. Kasutasin viimast õlekõrt ja helistasin sõbrale. Vastus oli positiivne: jah, ta stardib peagi oma paadiga Helsingi messi poole ja täiendav meeskonnaliige pardal on teretulnud. Siiski venisid paadi tankimine, vettepanek, varustuse ja proviandi lastimine ning muud ettevalmistused nii palju, et kui me WaterMate RL 9 paadiga viimaks Lauttasaarisse jõudsime, oli Grandezza 37 juba esitletud ja Langviki hotelli kai äärde tagasi pandud. Kipparitel olid päästevestide asemel seljas klubiülikonnad ja hotelli lobby’s tehti pidulikuks dineeks sooja. Lohutuseks lubas Antero Sundberg Finnmasterist, et võin järgmisel hommikul aidata uut paati Langviki sadamast Lauttasaarisse sõita. Jõudsime enne õhtusööki siiski paadil ka väikse ringkäigu ja fotosessiooni teha.

Järgnenud õhtusöögi ja after-presentatsiooni käigus said külalised uue aluse kohta veel mõndagi põnevat teada. Näiteks, et salongipõrandasse rajatud spetsiaalne lastiruum mahutab täpselt 55 õllekohvrit või et ahtritekilt avanev vendrikapp on nii ehitatud, et pika ahtripingi sisse saab hoiule panna ka õngeridvad, poikonksud, pootshaagid, lipuvardad ja muu pikema varustuse. Õhtusöögil anti üle Finnmasteri parimate töötajate ja koostööpartnerite tänukirjad ning peeti rõõmsaid kõnesid. Ebameeldivate emotsioonidega alanud ning hiljem mõnusaks merereisiks kujunenud päev sai sellega meeleoluka kokkuvõtte.

Proovisõit otse näitusele

Järgmisel hommikul oli ilm ilus. Vesi saarestikus oli sile, päike paistis ning mahe tuul puhus liigse palavuse minema. Langviki lahe linnud olid uue paadi üsna ropult ära kaunistanud, ülesõit algas seetõttu hoopis paadi pesemisega. Puhastamise käigus sai alus ka päevavalges veelkord põhjalikult üle vaadatud ning Antero tutvustas selle rohkeid eripärasid. Näiteks lisavarustusena katusele paigaldatud päiksepaneele, millest piisab, et külmikuid ka ilma kaldavooluta jahedana hoida. Tõsi, kui salongi suur katuseaken lahti teha, jäävad päiksepaneelid selle alla. Mõlemad suured luugid liiguvad muidugi elektriga.

Päiksepaneelid 37 CA katusel

Kui paat puhas ja mootorid soojad, seadsime paadi suviseks kruiisiks valmis. Luugid, aknad ja uksed tehti lahti ja külmikust toodi topsihoidjatesse jahedad karastusjoogid. Pärast sadamast kai äärest välja manööverdamist soovitas Antero salongi tagumise ukse siiski kinni panna. Grandezza on üldiselt vaikne paat ka kiiremal käigul, aga et sõidu ajal kajutis vesteldes häält ei peaks tõstma, on ukse sulgemisest abi. Pritsmete ega heitgaaside pärast selle paadi ahtritekil muretsema ei pea, neid Grandezza üles ei vea ja kiire sõidu sõbrad võivad kruiisimist vabalt ka tagumisel diivanil nautida.

 

Antero tutvustab ahtripingi alla ulatuvat vendrikappi

Ruumikas convertible iga ilma jaoks

37-jalane Grandezza tundub pardal askeldades suuremana kui ta tegelikult on. Osalt on see avarus näiline ja saavutatud nupukate ruumilahendustega, näiteks pikendatud ujumisplatvorm ahtris või kajuti asümmeetriline paigutus, mis jätab vasaku parda käigutee oluliselt kitsamaks kui tüürpoordis oleva. Samas on üks kitsam käigutee võimaldanud teha laiema salongi ning see on täiesti reaalne lisapind. Paati koristades ja sõiduks ette valmistades sai hoolikalt läbi mõeldud ruumilahendusest eriti hästi aru, 4 inimest toimetas hoogsalt erinevate tööriistadega ringi ning kitsaks läks ainult siis, kui kõik korraga kambüüsinurgast tahtsid läbi tormata ja keegi samal ajal veel külmiku ukse avas. Kui reisijad aga rahulikult istuvad või päevitavad, peaks ka maksimaalselt lubatud 10 inimest pardale täitsa lahedalt ära mahtuma.

Grandezza paistab põhjamaiste paatide hulgas silma oma ameerikaliku stiiliga. Suured päevitusmadratsid, kaks L-kujulist diivanit koos diivanilaudadega, klaasist laeluugi ja suure liuguksega salong ning avatava katusega uljalt lahtine ahtritekk tunduvad pigem sobivat Miamisse kui Soome lahele. Siiski saab suurema osa sellest avarusest kehva ilma korral kinniseks köetavaks kajutiks sulgeda. Kui pehmed katted juurde võtta, siis ka koos ahtritekiga, nagu ameeriklastel kombeks on.

 

Hobujõude napilt, kuid piisavalt

Proovisõidupaati liigutasid edasi 2 Volvo Penta D4 260 hj mootorit. 7,5 tonni kaaluva paadi kohta pole seda just ülemäära palju, samas puudu ka ei olnud. Maksimaalne lubatud võimsus on 37 CA-l 2 x 300 hj. Tänu automaatsele Zipwake trimmisüsteemile läks paat liikvele vägagi sujuvalt, kiirendades jäi kereasend kenasti horisontaalseks ning glisseerimispiiri polnud praktiliselt tunda.

Olen vist pea kõigi Grandezza mudelitega proovisõitu teinud ja ka seekordne sõiduelamus oli täiesti Grandezza vääriline. Sujuv, tasakaalus, samas piisavalt täpne ja tundlik. Oleks mõni 10 aasta vanune mudel kohe kõrval olnud, ehk saaks vahest paremini aru, aga nii ei oska küll midagi kritiseerida või arvustada. Hea tore paat, mida juhtides ei pea ise liiga palju pingutama ega mõtlema. Just sobiv paadiomanikule, kes aluse roolimise ajal ka seltskondlikust vestlusest või piknikust osa soovib võtta.

Manööverdades aitasid paadi ladusale käsitsemisele kaasa vööri- ja ahtripõtkurid, millel lisaks juhtmevabale juhtimispuldile veel ka automaatne kai ääres seismise funktsioon. Nice-to-have vidin, aga päris mõnus abimees, kui otsad veel (või juba) lahti, aga siiski vaja paat hetkeks kai äärde seisma jätta –näiteks, et kedagi pardale võtta või maha panna. Proovisime järele, töötas ka päris tuntava vastutuule korral.

Lühem kui lipulaev, kuid luksuses pole järele antud

Grandezza suurim mudel 40 FLY on nii ruutmeetrite kui hobujõudude poolest 37-st märkimisväärselt üle – ja ka hinna ning kütusekulu poolest. Uue 37 pardal olles ei saa siiski aru, et see paat lipulaevast palju väiksem oleks. Kuigi 37-l ülasild puudub, on salongi, ahtriteki ja kajutite üldine paigutus sarnased. Hästi disainitud nupukad ruumilahendused varjavad suurepäraselt asjaolu, et see paat on 40-st pea meetri jagu lühem ja 2 tonni kergem. See tähendab – ka säästlikum. Kruiisikiirusel on Grandezza 37 kütusekuluks 2,5-2,8 l/nm, mis teeb 25-sõlmelise kiiruse korral kütusekuluks alla 70 liitri tunnis. Mis on niisuguse aluse puhul täiesti mõistlik tulemus.

Meremessi menukas uudistoode

Seekordne proovisõit jäi lühikeseks, vähem kui kolmveerand tunniga olime Lauttasaaris ja paat läks oma kohale ujuva meremessi kai ääres. Veel viimane puhastus, veepritsmed lapiga maha, vaibad põrandale ja tühi taara välja ning võiski paadile reklaamsildid ja messipakkumised külge riputada. Et tegemist oli siiski oodatud uudismudeliga, oli pardale astuda soovijate järjekord päris pikk. Antero ütles, et esimesed uued Grandezza 37 CA mudelid on juba ka müüdud ja omanikele kätte toimetatud.

Keda uus Grandezza– või ka teised mudelid – rohkem huvitama on hakanud, leiab kogu tehnilise info ja kontaktid kodulehelt http://grandezza.fi/dealers/

Klaasist liuguks salongi ja ahtriteki vahel
Kambüüs ja külmik
Voodi kahele vöörikajutis
Saarestiku siledal veel
Vaade salongist ahtritekile
Hommik saarestikus Grandezza kaasreisija kohalt nähtuna